Atklājumi.lv

e-žurnāls par zinātni, cilvēku un rītdienas tehnoloģijām

Latviešu uzņēmums sāks ražot lietotājam autonomi sekojošus bezpilota lidaparātus

Tāpat kā vairāki citi Latvijas portāli, Atklajumi.lv pirms pāris dienām saņēma Latvijas uzņēmuma SIA “Helico Aerospace Industries” preses relīzi, kurā vēstīts, ka tas nācis klajā ar savu pirmo produktu - bezpilota lidaparātu (BL) “AirDog”, kas autonomi seko sportistam un filmē to ar "GoPro" sporta kameru. Izlasot atsūtīto tekstu "pa diagonāli", pirmajā brīdī šķita, ka šo materiālu tūlīt 1:1 arī jāpublicē - savējie taču jāatbalsta. Tomēr, lasot atkārtoti, šoreiz "pa rindām", skats aizķērās aiz teju 100% gadījumos nepatiesas, taču reklāmistu ļoti iemīļotas frāzes - "revolucionārs produkts". Revolucionārs! Revolucionārs? Patiešām "revolucionārs"? Tāds, kas idejas autora un, atbilstoši delfi.lv publikācijā teiktajam, uzņēmuma vienīgā valdes locekļa Edgara Rozentāla vārdiem: "pilnībā mainīs to, kā tiek filmēts “action” sports - snovbords, veikbords, skeitbords, BMX, motokross, un dažādu sporta veidu freestyle disciplīnas, kuras ir skatāmas un efektīgi parādāmas tieši no gaisa. Līdz šim vienīgais risinājums bija noīrēt helikopteri."? Bet kāpēc gan nenoīrēt vai nenopirkt profesionālu bezpilota lidaparātu ar tālvadību un filmēšanas funkciju? Iespējas izvēlēties sev vēlamo variantu šobrīd patiešām ir plašas.

Iepazīstoties tuvāk ar "AirDog" specifikāciju, kā arī patlaban tirgū pieejamo "tautas" un "pro" klases bezpilota lidaparātu klāstu, kļūst skaidrs, ka ierīces, kas var nodrošināt autonomo sekošanu (izņemot sekošanu pa iepriekš ieprogrammētu maršrutu) pagaidām patiešām nav nopērkamas, taču par tādu izstrādi BL konstruktoru aprindās jau vairākus gadus tiek intensīvi domāts. Piemēram, britu kompānijas "Uair" pārstāvis Bruners izdevumā dailymail.co.uk jau 2013.g. maijā paziņoja, ka viņa vadītais uzņēmums strādā pie "pilnīgi autonoma kvadrotora, kura mērķauditorija būs piedzīvojumu sporta veidu piekritēji". "Paredzēts, ka topošā BL sakarus ar lietotāju nodrošinās mobīlais tālrunis."

Līdz ar to jāatzīst “Helico Aerospace Industries” izstrādne nu nekādi nav dēvējama par "revolucionāru" un ne pat par "oriģinālu" ideju. Ideja "grozās gaisā" jau vairākus gadus. Vienkārši latviešu puiši ir vieni no pirmajiem, kuriem, kā redzams, būs izdevies sekmīgi kļūt par celmlaužiem pagaidām brīvā BL tirgus nišā. Pats par sevi tas, protams, ir uzteicams veikums. Šeit jāatzīmē, ka tajā pašā ASV kolektīvā finansējuma vākšanas vietnē kickstarter.com, kurā uzsāktā iepriekšpārdošanā nu jau sekmīgi savākts latviešu uzņēmuma plānotais līdzekļu daudzums (200,000$), kas tam bija vajadzīgs "AirDog" komerciālas ražošanas uzsākšanai, tieši ar tādu pat koncepciju, bet ievērojami veiksmīgāk piesaistot finansējumu (jau pārsniegts 500,000$ slieksnis) startē arī kāda amerikāņu kompānija, kas interesentiem piedāvā ar priekšapmaksu iegādāties citu automātiskās sekošanas bezpilota lidaparātu "Hexo+". Kā jau tas zinātnes vēsturē daudzkārt pierādījies, sākot ar skābekļa atklāšanu, evolūcijas teorijas un citu ideju formulēšanu, elektriskās spuldzes, radioaparāta, pusvadītāju, tranzistoru un daudzu citu ierīču izgatavošanu, kad zināšanu un tehnoloģiju attīstības vektorā kārtējā pakāpiena uzkāpšanai nepieciešamā kritiskā masa ir sasniegta, process notiek, tajā vienlaicīgi piedaloties daudziem, savstarpēji nesaistītiem spēlētājiem.

Abu konkurentu projektos izmantots atšķirīgs autonomās sekošanas tehniskā nodrošinājuma veids, taču uzdevumu tie veic vienu un to pašu - atbilstoši ieprogrammētam un lietotāja izvēlētam algoritmam, no gaisa filmē izvēlēto mērķi, tam sekojot kustībā.

Kurš no abiem aparātiem lietotājam būs izdevīgāks un cik efektīvi tie pildīs uzstādītos uzdevumus pagaidām var spriest tikai pēc izstrādātāju publicētajiem ierīču raksturlielumiem. Kritiskas lietotāju atsauksmes, pašsaprotami, gaidāmas tikai pēc pārdošanas uzsākšanas, ko abas kompānijas plāno uz 2015.g.

Ir skaidrs, ka lidaparātu aerodinamisko īpašību, kā arī izmantoto dzinēju, stabilizatoru un materiālu ziņā nekas jauns un inovatīvs visdrīzāk piedāvāts netiek. Visa sāls ir autonomajā radiovadībā, kas "AirDog" tiek nodrošināta ar viedtālruņa programmu un īpašas, uz rokas, pie ķiveres vai, piemēram, motocikla rāmja stiprināmas ierīces-bākas ("Airleash") palīdzību, kamēr "Hexo+" risinājumā gan programmas darbību, gan raidītāja funkciju pilda viedtālrunis, izmantojot MAVlink protokolu. Abus BL būs iespējams lietot, izmantojot gan iOS, gan Android viedtālruņus. Vērts izcelt, ka “Helico Aerospace Industries” nodrošinātais BL darbības attālums no filmēšanas objekta, pateicoties "Airleash", ir krietni vien iespaidīgāks par "Hexo+" piedāvāto - 300 pret 50 metriem.

Vēl par "AirDog" priekšrocībām spriežot, var nosaukt ūdensizturīgo videokameras korpusu. Kā paredzēts nodrošināt vadības komplektā ietilpstošā viedtālruņa ūdensdrošību, to "AirDog" izstrādātāji gan neatklāj, lai gan konkurentiem uz šo trūkumu paši norāda. Tomēr papildu aprīkojums neizbēgami nozīmē izmaksu pieaugumu, kā rezultātā standarta komplekta cena pēc ražošanas uzsākšanas AirDog būs par teju 1/3 lielāka nekā Hexo+ - 1500$ un 1099$.

Runājot par aparātu ražošanu, no mūsu viedokļa liela priekšrocība SIA “Helico Aerospace Industries” BL ir tā iespējamā komplektācija Latvijā vadošajā elektronikas uzņēmumā SIA "Hanzas elektronika". Vismaz tā tiek solīts delfi.lv rakstā. Tomēr rodas jautājums vai izstrādātājiem nav kādi citi plāni? Šaubas par to rada kickstarter.com lapā minētais, ka tiem, kas vēlas saņemt "AirDog" ārpus ASV, pasūtījumam jāpievieno 50USD pasta izdevumiem. Vai patiešām visus Latvijā komplektētos aparātus Latvijas uzņēmums ir paredzējis sūtīt uz noliktavu ASV un no turienes, saņemot pasūtījumus, atpakaļ uz Eiropu? Kaut kas tajā visā, tā sacīt, "nelīmējas"...

Attēlā: "AirDog" autonomās sekošanas bezpilota lidaparāts. Publicitātes attēls.

"AirDog" prezentācija:

Hexo+ prezentācija:

Avoti:

SIA “Helico Aerospace Industries” preses relīze.

delfi.lv

delfi.lv

stuff.tv

appleinsider.com

kickstarter.com

kickstarter.com

Brīvpieejas materiāls. Pārpublicēt atļauts tikai ievērojot ŠOS NOTEIKUMUS.