Austrālijā atrasta senākā zināmā sauszemes mugurkaulnieka fosilija

Jauns paleontologu atklājums Austrālijā liecina, ka pirmie mugurkaulnieki uz sauszemes parādījušies agrāk, nekā domāts iepriekš.

Atrastā fosilija ir salauzts, daļēji sadzijis spieķa kauls, kas piederējis Ossinodus pueri – lielam, primitīvam salamandrai līdzīgam dzīvniekam. Līdzšinējie pētījumi liecina, Ossinodus sugas pārstāvji varēja sasniegt vairāk nekā 2 metru garumu, un to svars sasniedza aptuveni 50 kg.

Tieši kaula lūzums bija pirmais iemesls, kas zinātniekus mudina domāt, ka tas piederējis sauszemes dzīvniekam, jo tādu lūzumu četrkājainis varējis dabūt tikai kritienā uz cietzemes, ne ūdens vidē.

Vēlāk tika atrastas vēl divas pazīmes, kas apstiprināja, ka konkrētais Ossinodus pueri īpatnis lielu laika daļu pavadījis uz sauszemes. Pētnieki konstatēja, ka četrkājainim bijuši zemā leņķī kaulā ieejoši asinsvadi, kas potenciāli varēja uzlabot kaulu spēju „panest” ķermeņa svaru, staigājot pa zemi. Versiju, ka dzīvnieks pārvietojies pa sauszemi, apliecināja arī kaula iekšējā struktūra.

Senākā zināmā sauszemes mugurkaulnieka fosilija atrasta Kvīnslendas štatā Austrālijas ziemeļaustrumos. Fosilijas analīzes rezultātā zinātnieki noskaidrojuši, ka kaula vecums ir ap 333 miljoniem gadu. Tātad tā ir par 2 miljoniem gadu vecāka nekā sauszemes mugurkaulnieka fosilija, kas par vecāko tika uzskatīta iepriekš. Pirms austrāliešu paleontologu atklājuma tika uzskatīts, ka senākie sauszemes mugurkaulnieki mitinājušies mūsdienu Skotijas teritorijā un bijuši vien aptuveni 40 cm lieli.

„Atklājums mudina domāt, ka pirmie mugurkaulnieki, kas pārcēlās uz dzīvi sauszemē, bija lielie četrkājaiņi no Gondvānas superkontinenta,” atklājumu komentējis bioloģiskās evolūcijas pētnieks Metjū Filips (Matthew Phillips) no Kvīnslendas tehnoloģiju universitātes, „pārmaiņas, kas skāra ūdens iemītniekus, tiem pakāpeniski evolucionējot par sauszemes dzīvei piemērotiem dzīvniekiem, ir galvenā mugurkaulnieku evolūcijas fāze, jo tās rezultātā notika milzīgas ķermeņa uzbūves un elpošanas sistēmas pārmaiņas. ”

Attēls: Ossinodus pueri mākslinieka skatījumā. KU publicitātes attēls.

qut.edu.au