Pētot pirms 50 gadiem atrastas fosilijas, Skotijā identificēts jauns Juras perioda jūras reptilis

Paleontologi identificējuši kāda vēl iepriekš nezināma Juras perioda jūras reptiļa fosilijas, kas atrastas Skajas salā, Skotijā (Lielbritānija). Vizuāli dzīvnieks atgādinājis vairāk nekā 4 metrus garu delfīnu. Pētījuma rezultāti publicēti žurnālā „Scottish Journal of Geology”.

Jaunatklātajai sugai dots nosaukums Dearcmhara shawcrossi. Vārds Dearcmhara nāk no gēļu valodas un tas apzīmē jūras ķirzaku. Rāpuļa nosaukumā tas iekļauts, lai norādītu tā saistību ar Hebridu salām. Savukārt shawcrossi vārds dots par godu amatierpaleontologam Braienam Šavkrosam (Brian Shawcross), kas fosiliju 1959.gadā atrada Glinnes pludmalē (Cladach a' Ghlinne) Skajas (Isle of Skye) dienvidu daļā.

Dearcmhara shawcrossi mituši siltās, seklās jūrās Skotijas apkārtnē pirms aptuveni 170 miljoniem gadu. Zinātnieki uzskata, ka delfīnveidīgais jūras reptilis savas dzīves laikā bijis tuvu barības ķēdes virsotnei, un tas bijis plēsējs, kas pārticis no zivīm un citiem reptiļiem.

Skajas salas fosiliju identificēšana kopumā ilga 50 gadus. Lai identificētu atrastās fosilijas, pie projekta strādāja liela skotu paleontologu komanda Edinburgas universitātes pētnieku vadībā. Viņi pētīja gan fosiliju fragmentus no galvaskausiem, gan zobiem, skriemeļiem un augšdelma kaula. Pētījumu gaitā noskaidrojās, ka fosilijas pieder izmirušiem ūdens dzīvniekiem, to skaitā gan jau zināmiem ihtiozauriem, gan vēl neatklātām sugām, kas Zemi apdzīvoja Juras perioda sākumposma līdz vidusdaļai.

Juras periodā liela daļa Skajas salas atradās zem ūdens. Vēlāk kontinentu dreifa rezultātā sala pievienojās pārējai Lielbritānijas teritorijai. Šobrīd Skajas sala ir viena no retajām vietām pasaulē, kur atrodamas fosilijas no Juras perioda vidus posma.

„Dinozauru laikmetā Skotijas ūdeņi bija pilni ar lieliem reptiļiem, kas sasniedza pat motorlaivu izmēru. Šo dzīvnieku fosilijas ir ļoti retas un tika tagad pirmo reizi mums ir izdevies atklāt jaunas sugas, kas raksturīgas tikai Skotijai,” norādījis izpētē iesaistītais doktors Stīvs Brusets (Steve Brusatte) no Edinburgas universitātes.

Arī iepriekš Skotijā nozīmīgi paleontoloģiskie atklājumi. Piemēram, 2008.gadā zinātnieki paziņoja, ka Mistijas salā atrastas senāko zināmo ūdens bruņurupuču fosilijas. Fosiliju vecums bija ap 164 miljoniem gadu, un jaunatklātās izveidoja trūkstošo posmu starp senajiem sauszemes bruņurupučiem un mūsdienu ūdens radiniekiem.

Augšējais attēls: Dearcmhara shawcrossi fosiliju atraduma vieta - Glinnes pludmale Skajas dienvidu daļā. Attēls: wikimedia.org. John Allan foto.

bbc.co.uk