Atklājumi.lv

e-žurnāls par zinātni, cilvēku un rītdienas tehnoloģijām

Krāsu ietekme: zilā rosina radošumu, bet sarkanā pievērš uzmanību detaļām

Jauns Britu Kolumbijas (Kanāda) universitātes zinātnieku pētījums nolīdzina asumus senajā tirgziņu un psihologu strīdā par to, kura krāsa, - sarkanā vai zilā,- spēcīgāk ierosina uztveres procesus smadzenēs, tādējādi kļūstot par noderīgāku līdzekli reklāmu veidotāju grafiskajā arsenālā.

Izrādās, abas krāsas var vienlīdz labi piesaistīt vērotāja uzmanību. "To, kuru izmanot, jāizvēlas atbilstoši vēstījuma saturam," 5. februāra Science izdevumā raksta BKU Zaudera Biznesa skolas pētniece Džuljeta Zu. "Iepriekšējos pētījumos bija pierādīts, ka kognitīvo veikumu labvēlīgi ietekmē zilā un sarkanā krāsa, taču nebija vienota viedokļa par to, kuras krāsas iespaids ir lielākais," Zu paskaidro.

BKU pētnieki, 2007. un 2008. gadā pārbaudīja vairāk nekā 600 eksperimenta dalībnieku veikumu sešu izziņas uzdevumu izpildē. Uzdevumu paveikšana prasīja vai nu pievēršanos detaļām un niansēm, vai radošu pieeju jautājuma atrisināšanai. Eksperimentu lielākā daļa tika veikta, izmantojot datorus ar zilu, sarkanu vai baltu ekrānu.

Sarkanie ekrāni ievērojami uzlaboja uz detaļu ievērošanu balstīto uzdevumu izpildi, sasniedzot pat 31% pārsvaru pār to pašu uzdevumu veikumu pie zilajiem darbagaldiem. Radošie uzdevumi, gluži pretēji, zilajā vidē tika paveikti divas reizes ātrāk nekā sarkanajā.

Novērotās atšķirības rodas atbilstoši dažādajām zemapziņas motivācijām, kuras aktivizē sarkanā un zilā krāsa, stāsta Zu, atzīmējot, ka krāsa ietekmē uztveri un izturēšanos ar apgūto asociāciju starpniecību.

"Stopzīmju, ātrās palīdzības mašīnu un skolotāja sarkanās pildspalvas ietekmē, šo krāsu mēs saistām ar briesmām un uzmanību," norāda Zu, kuras iepriekšējais pētījums saistījās ar telpas griestu augstuma un patērētāja izvēles attiecībām. "Izvairīšanās motivācija vai pastiprinātas uzmanības stāvoklis, ko ierosina sarkanā krāsa, saasina mūsu modrību, tādējādi palīdzot atrisināt uzdevumus, kur pareizo rezultātu sasniegšanai nepieciešama augsta koncentrēšanās pakāpe."

Zilais savukārt rosina mūs domāt ārpus pierastajām robežām, ļaujot piemērot radošus risinājumus. Zu piezīmē, ka eksperimenta dalībnieku vairākums kļūdaini uzskatīja, ka zilā krāsa vairos viņu veikumu pilnīgi visu kognitīvu uzdevumu izpildē.

"Zilais, kas atgādina debesis, jūru, okeānu un ūdeni, vairumam cilvēku ierosina atvērtību, izsauc miera un rāmuma noskaņu. Maigi norādījumi cilvēkiem ļauj droši izmantot radošuma un izpētes metodes uzdevumu veikšanā. Nav brīnums, ka zilā ir iecienītākā krāsa."

Pētījumā noskaidrojās, ka šīs tendences darbojās arī attiecībā uz to, kā mēs uztveram preču iepakojumu un mārketinga vēstījumus. Izmantojot virkni izdomātus sludinājumus un speciāli eksperimentam izgatavotus produktu iepakojumus, zinātnieki pētīja, kā krāsu kods ietekmē patērētāja izvēli.

Atklājās, ka gadījumā, ja fona krāsa bija sarkana, cilvēki labprātāk izvēlējās produktus, kuru reklāmā vai uzrakstos uz iepakojuma uzmanība tika pievērsta specifiskām preces īpašībām (piemēram, aizsardzība pret kariesu uz zobu pastas). Izmantojot zilo krāsu, efekts bija pretējs. Turpretī, ja reklāmas vēstījums bija radošs, saistīts ar sajūtām (iegūsti baltus zobus), tad lomas mainījās - izvēlē nešaubīgi dominēja zilās krāsas preces.

Attēls: Flickr CC.